15.07.2020
Turun palvelurakennusten energiadatan visualisointikokeilu
Haasteet
Energiaviisaat kaupungit -hankkeessa on tavoitteena löytää uusia ratkaisuja siihen, millä tavalla dataa voidaan hyödyntää ja visualisoida niin, että se on erilaisille käyttäjille ymmärrettävää ja auttaa tekemään energiaviisaita valintoja.
Tavoitteet
Punnu Gamesin kanssa toteutetussa kokeilussa testattiin uusia ratkaisuja julkisten rakennusten datan esittämiseen pelillisyyttä ja visualisointia hyödyntäen. Kokeilua varten luotiin sovellus, jonka kautta testaajat pystyivät tarkastelemaan noin 30 erilaisen turkulaisen palvelurakennuksen dataa. Kokeilussa testattiin erilaisia tapoja visualisoida energiaan liittyvää dataa. Esimerkiksi veden kulutuksen määrää havainnollistettiin vesiputouksen avulla, tuulimyllyn pyörimisnopeus kasvoi ja hidastui kun energiankulutuksen mukaan tai energiapartikkeleiden määrä kasvoi kulutuksen mukana. Kokeilussa hyödynnettiin AR-teknologiaa visualisointeihin. Visualisoinneista kerättiin palautetta testiryhmältä, johon kuka tahansa sai ilmoittautua. Punnu Games voitti toukokuussa 2019 järjestetyn Energy Hackathonin, jonka voittoisan idean pohjalta syntyi Fantastic Energy -mobiilipeli, jonka kehittäminen on loppusuoralla. Visuaaliset elementit, joita nyt testattiin, tulevat ainakin jossain muodossa olemaan läsnä Fantastic Energy pelissä.
Tulokset
Kokeilun yhtenä oppina selvisi, että rakennusten datan hyödyntäminen on haastavaa ilman valmiita ja helppokäyttöisiä rajapintoja. Yritys sai Turun palvelurakennusten energiankulutukseen liittyvää dataa käyttöön Energy Hackathonin yhteistyökumppanilta Turku Energialta. Saatavilla oleva datamuoto osoittautui kuitenkin kokeilussa haastavaksi. Jotta yritykset pystyisivät rakentaman ratkaisujaan kaupunkien rakennusdatan päälle, tulisi datan olla helposti hyödynnettävissä valmiiden rajapintojen kautta.
Visualisoinneista saatu palaute testiryhmältä oli yksimielistä; grafiikat olivat todella hienoja, mutta eivät yksinään kerro tarpeeksi. Visualisoinnin lisäksi esimerkiksi sähkönkulutuksen absoluuttinen määrä on tärkeä tieto ja se tulisi olla näkyvillä. Energiantiedon visualisointi siis parhaimmillaan helpottaa numeeristen arvojen tulkitsemista, jotka eivät kuitenkaan yksinään kerro tavalliselle kuluttajalle mitään. Pelaajat pitivät hieman abstraktimmista visualisointitavoista kuten erilaisista partikkeleista, mutta ymmärsivät kuitenkin helpommin visualisointeja, joita voi verrata oikeisiin esineisiin ja asioihin kuten vesiputouksia ja tuulimyllyjä. Yksi todella positiivinen tulos, joka varsinkin fyysisissä testauksissa ilmeni, oli se, että testaajat alkoivat ihmetellä joidenkin rakennusten kulutuksen määrää ja alkoivat myös tutkimaan asiaa itsenäisesti. Kokeilun tuloksena Turun kaupunki sai ideoita, miten rakennusten dataa voisi visualisoida kiinnostavasti ja Punnu Games palautetta Fantastic Energy -pelin toteutukseen.
Lataa pelin betaversio Google Playkaupasta.
Kumppanit
Turun kaupunki, Valonia, Punnu Games, Turku Energia
Lisätietoja
Maija Rusanen, Turun kaupunki, maija.rusanen(at)turku.fi
Silja Ngobese, Valonia, silja.ngobese(at)valonia.fi