04.11.2020
Energiansäästöviikon kampanjalla kauppakeskuksen energiateot näkyväksi
Haasteet
Energiansäästöllä on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillitsemisessä ja erityisen vaikuttavia ovat suurten kiinteistöjen, kuten kauppakeskusten ja julkisten rakennusten energiatehokkuustoimet. Energiaviisaat kaupungit -hankkeen yhtenä tavoitteena on ollut etsiä keinoja ohjata rakennusten käyttäjiä esimerkiksi visualisoimalla energiadataa yksinkertaiseen ja kiinnostavaan muotoon. Valtakunnallisella energiansäästöviikolla 5.-11.10.2020 Energiaviisaat kaupungit -hanke, Turun kaupunki ja Valonia toteuttivat yhteistyössä Skanssin kauppakeskuksen kanssa koko perheen kampanjan, jossa kauppakeskuksen energiatekoja tuotiin näkyväksi keskuksessa vieraileville.
Tavoitteet
Skanssin alue on yksi hankkeen pilottialueista. Koko alue kehittyy energiatehokkuuden ja ekologisuuden ohjaamana. Esimerkiksi kauppakeskuksen lähiympäristöön rakentuvan ekologisen ja yhteisöllisen asuinalueen suunnittelussa painotetaan energiaviisaita ratkaisuja, jotka pienentävät arjessa syntyvää ilmastokuormitusta. Turun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä. Kulutuksen ja päästöjen vähentämiseen tähtäävät alueelliset energiaratkaisut ovat merkittävä tekijä tämä tavoitteen saavuttamisessa. Skanssissa on selvitetty mm. pohjavesienergian hyödyntämistä ja siellä toimii Turku Energian kaksisuuntainen kaukolämpöverkko.
Viime vuonna päätökseen saadun energiaremontin myötä Skanssin kauppakeskuksen hiilidioksidipäästöt ovat pienentyneet jopa 80 prosenttia kymmenen vuoden takaisesta – esimerkiksi kaikki mainosvaloihin kuluva sähkö tuotetaan nykyään kauppakeskuksen katoilla olevilla aurinkopaneeleilla. Skanssin kauppakeskus on valtakunnallisestikin tarkasteltuna hyvä esimerkki ilmastovaikutusten pienentämisestä uudenlaisten uusiutuvan energian ratkaisujen avulla. Kauppakeskuksessa hyödynnetään muun muassa aurinkoenergiaa, poikkeuksellisen laajaa omaa geolämpölaitosta ja vedettömiä pisuaareja. Energiansäästöviikolla Turun kaupunki ja Valonia yhteistyössä Skanssin kanssa innostivat ilmastotalkoisiin mukaan kauppakeskuksen asiakkaat, joille kauppakeskuksen toteuttamia energia- ja ilmastotekoja ja niiden vaikutuksia avattiin dataa hyödyntävän viestintäkampanjan ja visualisointien avulla.
Tulokset
Energiansäästöviikolle suunniteltiin yhteistyössä pilotissa mukana olevien tahojen kanssa monipuolinen viestintäkampanja. Kauppakeskuksessa esillä olevien tietoiskujen avulla haluttiin konkretisoida sitä, mitä hiilijalanjäljen pienentäminen ja uusiutuva energia tarkoittavat ja kannustaa ihmisiä pohtimaan myös omia vaikutusmahdollisuuksiaan. Kauppakeskuksessa monimutkaisesta energia-asiasta tehtiin ymmärrettävää ja näkyvää muun muassa koko perheen kuvasuunnistuksen, infojulisteiden ja näytöillä pyörivien animaatioiden avulla.
Kuvasuunnistuksessa kauppakeskukseen oli piilotettu julisteita, joissa jaettiin tietoiskuja energiatehokkuuteen liittyvistä toimista. Julisteessa oli aina vinkki seuraavaan sijaintiin ja palkkioksi sai purkin Skanssin katolla sijaitsevien mehiläisten tuottamaa hunajaa. Kauppakeskuksen vessoissa oli infojulisteita, joissa kerrottiin esimerkiksi vedensäästöstä tai geoenergiasta. Erityisesti näytöillä pyörivät animaatiot kiinnittivät ohikulkijoiden huomion. Animaatioissa oli avattu konkreettisin esimerkein kauppakeskuksen energiajärjestelmän toimintaa ja kerrottiin esimerkiksi kuinka paljon geoenergiaa Skanssilla on käytössä ja kuinka paljon katolla olevat aurinkopaneelit kattavat sähkönkulutuksesta.
Kampanjan aikana kauppakeskuksessa oli myös yhden päivän pop-up-infopiste, jossa Valonia ja Martat jakoivat tietoa ja vinkkejä energiansäästöön. Punnu Games oli mukana esittelemässä Fantastic Energy -mobiilipeliä ja Turun kaupunki esitteli ja keräsi kommentteja Skanssin alueen asemakaavoihin liittyen.
Kampanja oli hyvin näkyvillä kauppakeskuksessa ja kiinnitti kävijöiden huomion. Korona-tilanne kuitenkin vähensi vierailijoiden halua käydä pop-up pisteellä tai osallistua kuvasuunnistukseen. Kokonaisuudessa kokeilusta saatiin hyviä esimerkkejä siitä, miten ison toimijan energiansäästötoimia voidaan rakennuksessa tuoda ilmi helposti ymmärrettävällä ja kiinnostavalla tavalla.
Kumppanit
Turun kaupunki, Valonia, Skanssin kauppakeskus, Hansdotter Oy
Lisätietoja:
Taina Riekkinen, Turun kaupunki, taina.riekkinen(at)turku.fi
Silja Ngobese, Valonia, silja.ngobese(at)valonia.fi
Avainsanat: energianäkyväksi, enrgiansäästöviikko, Skanssi, Turku