10.03.2020
Energiaviisaiden kaupunkien ja kaupunkilaisten peli
Haasteet
Rakennetun ympäristön energiatehokkuudella on merkittävä rooli kaupunkien hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamisessa. Haasteiden taklaamiseen tarvitaan erilaisia ja eri käyttäjäryhmille sopivia ratkaisuja. Pelillistämisen mahdollisuuksia kaupunkilaisten innostamisessa hiilineutraaliutta tukevan toiminnan toteuttamiseksi ei ole vielä juurikaan tutkittu ja toteutettu. Pelillistäminen voi auttaa löytämään mielenkiintoisia keinoja motivoida kuluttajia ja innostaa hauskalla tavalla kaupunkilaiset, kaupungit ja yritykset yhteen!
Tavoitteet
Uusia ratkaisuja energian visualisointiin ja pelillistämiseen etsittiin Energy Hackathonissa keväällä 2019. Tavoitteena oli löytää dataa hyödyntäviä ideoita ja konsepteja, joiden avulla voitaisiin tehdä rakennusten energiankulutusta ja koko energiajärjestelmää näkyväksi kaupunkilaisille. Pelillisyyden avulla tavoitteena oli innostaa kaikenikäisiä pelaajia energiaviisauteen niin kotona kuin kaupunkitilassa.
Tulokset
Energy Hackathonin voittaja Punnu Games on kehittänyt voittajaidean pohjalta Fantastic Energy -peliä lähes koko hankkeen ajan yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Pelin ensimmäistä versiota testattiin pilottikoulussa oppilaiden kanssa ja sen jälkeen pelitestaussessioita on pidetty mm. ohjausryhmässä ja hankkeen työpajoissa. Turku Energian kanssa on pohdittu datan käytön mahdollisuuksia ja ratkottu datahaasteita, kun Turun kaupungin julkisten kiinteistöjen dataa kokeiltiin hyödyntää datan visualisointikokeilussa.
Alkuperäinen idea oli tehdä sijaintipohjainen AR-peli, jossa taistellaan energiamonstereita vastaan. Pelaajat/tiimit voivat seurata omaa hiilijalanjälkeään, kerätä fantastista energiaa ja tehdä parempia valintoja. Pelin tavoitteena on myös osallistaa kaupunkilaisia kaupungin kehittämiseen.
Peli on kehittynyt matkan varrella ja sitä kehitetään aktiivisesti edelleen. Peliin etsitään myös rahoitusta. Voit seurata pelin kehitystä täällä.
Pelin betaversio on ladattavissa Google Playkaupassa.
Kumppanit
Turun kaupunki, Turku Energia, Punnu Games, Valonia, Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hanke
Lisätiedot:
Maija Rusanen, Turun kaupunki, maija.rusanen(at)turku.fi
Silja Ngobese, Valonia, silja.ngobese(at)valonia.fi
Avainsanat: energiatehokkuus, pelillistäminen