03.11.2020
Vedenkulutuksen havainnollistaminen päiväkotilaisille Turussa
Haasteet
Palvelurakennusten, kuten koulujen ja päiväkotien, käyttäjillä ei ole ymmärrystä tai mahdollisuutta saada tietoa oman toimintansa vaikutuksista palvelurakennusten energiankulutukseen. Lisäksi rakennuksista kerättävä tieto on hajallaan eri järjestelmissä. Datan visualisoinnilla ja käyttäjiä ohjaamalla voidaan lisätä rakennusten käyttäjien tietoa oman rakennuksen toiminnasta ja energiankulutuksesta sekä edistää rakennuksen energiaviisasta käyttöä. Turun kaupunki toteutti nopeiden kokeilujen kilpailutuksen, jossa etsittiin ratkaisuja energia- ja olosuhdedatan hyödyntämiseen ja rakennusten käyttäjien ohjaamiseen.
Tavoitteet
Tavoitteena oli tehdä oppilaille ja päiväkotilaisille näkyväksi omassa koulu- tai päiväkotirakennuksessa tapahtuvaa energiankulutusta, kuten sähkön, lämmön ja veden kulutusta. Myös olosuhteita, kuten lämpötilaa, hiilidioksidia ja kosteutta, on hyödyllistä visualisoida samoissa käyttöliittymissä käyttäjien tietämyksen ja palautteenannon tueksi. Halisten päiväkodin kanssa kokeiltiin Citynomadin päiväkotimaailmaan kehittämää tabletilla toimivaa AR-sovellusta. Sovelluksen tavoitteena oli palautteenannon kautta kannustaa lapsia pesemään kädet hyvin ja kiinnittämään huomiota vedenkäyttöön. Yhteiskehittäminen päiväkodin kanssa aloitettiin alkuvuodesta 2020 ja sovellusta testattiin syksyllä 2020 kolmen ryhmän kanssa.
Kehittäminen
Päiväkotilaisia pyrittiin osallistamaan kehittämiseen alusta asti. Lapsille pidettiin vesiaiheeseen perehdyttäen taidetyöpaja, jossa he piirsivät vesihahmoja ja vesimaailmoja sovellusta varten. Nämä lasten piirrokset vietiin päiväkodin AR-työpajassa sovellukseen ja lapset saivat itse osallistua AR-hahmojen tekemiseen. Lapsille pidettiin myös Sade Saukon toimintarata, missä opittiin vedestä ja sen kiertokulusta. Koronatilanteesta johtuen varsinainen testijakso siirtyi keväästä syksyyn ja samat lapset eivät olleet enää syksyllä päiväkodissa sovellusta testaamassa. Päiväkodin ohjaajilta saatiin kehitysideoita muun muassa hahmoihin ja kiinnostavuuteen lapsille, mikä toimii päiväkotimaailmassa ja mikä ei.
Sovellusta kehitettiin Nomadi-sovellukseen päiväkodin pohjakartan päälle ja AR tehtiin Minsarin avulla (XR View-sovelluksessa toimiva). Sovelluksen idea muuttui koronatilanteen vuoksi vedensäästön tavoitteesta hyvään käsienpesuun kannustamiseen. Ajatuksena oli, että lapsi antaa palautteen omasta käsienpesustaan tabletilla, joka on kohdistettu vesimaailmaan ja palautteena saatu hahmo ilmestyy siihen. AR:ssä ilmeni melko paljon ongelmia koko kehitys- ja käyttöönottoajan. Sovellukseen päätettiin tuoda lisäksi erillinen audiopalaute eli palaute oli joko ääni tai AR-hahmo.
Tulokset
Pelin idea oli hyvä ja kiinnostava, mutta käytännössä se oli liian monimutkainen päiväkotimaailmaan. Käsienpesun yhteydessä ei ehdi antaa palautetta tabletilla hektisessä päiväkotiarjessa. Lapset ja ohjaajat eivät oikein ymmärtäneet sovelluksen toimintaa ja käyttökokemus oli hankala. Palautteeksi tarkoitettu AR-toteutus piirroksineen ei ollut kovinkaan kiinnostava lapsille ja AR-idean tulisi olla loogisempi. Palautteen tulisi olla tarpeeksi innostava, että se kannustaa lasta seuraavalla kerralla pesemään kädet hyvin tai säästämään vettä. Sovelluksen tulisi olla helppo, ymmärrettävä ja soveltuva kaikille kielestä tai osaamistasosta riippumatta.
Kumppanit
Turun kaupunki, Valonia, Citynomadi, rakennuksen käyttäjät
Lisätiedot:
Anton Katajainen, Turun kaupunki, anton.katajainen(at)turku.fi
Silja Ngobese, Valonia, silja.ngobese(at)valonia.fi