16.10.2020
Olosuhdemittausten visualisointi ja sisäilmapalautteen keruu Turussa
Haasteet
Turun kaupungin tilapalveluilla on tarve kehittää jatkuvatoimista anturointia kiinteistöissään, jotta kiinteistöjen sisäilmasto-olosuhteet voidaan todentaa ja hyvä sisäilmasto varmistaa samalla kun pyritään energiatehokkuuteen. Näin voidaan edistää Turun kaupungin strategiaa terveellisistä, viihtyisistä ja energiatehokkaista palvelukiinteistöistä. Turun kaupunki toteutti nopeiden kokeilujen kilpailutuksen, jossa etsittiin ratkaisuja energia- ja olosuhdedatan hyödyntämiseen ja rakennusten käyttäjien ohjaamiseen.
Tavoitteet
Tavoitteena kokeilussa oli testata sisäilmaolosuhteiden mittauksen ja seurannan ratkaisuja kiinteistön seurannan ja ohjauksen tueksi. Kohteeksi valikoitui Aunelan koulu ja toteuttajaksi Eeneman Oy, joka tarjosi nopean kokeilun kilpailutuksessa sisäilmaolosuhteiden mittausta ja seurantaa multisensoreilla sekä datan visualisointia. Sensorit toimivat Digitan valtakunnallisessa LoRa-verkossa ja ne ovat mobiileja tai kiinteitä tarpeen mukaan. Kokeilussa mitattiin tilan hiilidioksidia, suhteellista kosteutta ja lämpötilaa, joita visualisoitiin Eenemanin web-pohjaisessa sovelluksessa ja koulun infonäytöllä. Lisäksi hiilidioksidipitoisuutta havainnollistettiin käyttäjille liikennevalopylväillä.
Sensorit ja liikennevalot kiersivät viikon välein eri tiloissa, ja näin tavoitteena oli kartoittaa ja tarkastella mittausarvoja rakennuksen eri tiloissa eri aikoina. Palvelussa oli myös QR-koodilla toteutettu olosuhteiden palautekysely, jonka kautta oppilaat ja opettajat pystyivät antamaan palautetta kokemastaan sisäilmanlaadusta. Tavoitteena oli verrata sisäilman mittaustuloksia käyttäjien palautteeseen. Eenemanin palvelu oli beta/kaupallistamisvaiheessa kokeilun alkaessa ja tavoitteena oli kehittää palvelua käyttäjien palautteen ja käytön perusteella. Yhteenä tavoitteena Eenemanilla oli ohjata rakennuksen IV-laitteita ja seurata vaikutusta sisäilman laatuun, mutta tätä ei voitu toteuttaa nopeassa kokeilussa.
Kehittäminen
Kokeilun aikana pidettiin säännöllisiä keskusteluja palvelun kehittämiseksi. Kokeilun alkupuolella pidettiin rakennuksen käyttäjien kanssa yhteinen palaveri, jossa kerättiin palautetta silloisesta visualisointinäkymästä eli kojelaudasta. Palaute vauhditti kokonaan uuden web-pohjaisen visualisointityökalun integrointia palvelualustaan (Grafana), mikä oli ollut suunnitelmissa jossakin vaiheessa. Uudesta näkymästä saatiinkin heti hyvää palautetta sekä rakennuksen käyttäjiltä että kiinteistöammattilaisilta. Kehitystyötä jatkettiin mm. värien, selkeyden, raja-arvojen määrittelyn ja palautekanavan käytettävyyden osalta. Kokeilussa tehtiin myös Granlund Mangerin kautta tulevan datan integraatio (Rest API), jossa sähkön- ja kaukolämmönkulutustietoja tuotiin näkymään mukaan selittämään osaltaan sisäilman laatua.
Tulokset
Yritysnäkökulmasta kokeilunaikainen palvelun kehittäminen koettiin selkeästi tuotteen kehittämistä ja sen myyntiä edistäväksi. Yhteiskehittäminen oli hedelmällistä ja asiakas- ja käyttäjäpalaute ohjasi kehitystyötä. Kokeilun aikana tehtiin useita palaute-kehitys-syklejä: ideavaiheesta pystyttiin nopeasti viemään ideat toteutukseen osaksi palvelun kehittämistä ja pian sen jälkeen keräämään palautetta käytettävyydestä ja hyödyllisyydestä.
Turun tilapalveluiden sisäilma- ja energia-asiantuntijat tarkastelivat tietoja ja tuloksena visualisoidun datan tarkastelusta kiinnitettiin huomiota mm. tilojen lämpötiloihin ja datan tarkasteluun reaaliajassa vs. historiadataan. Opehuoneen korkean lämpötilan syyksi epäiltiin tilassa sijaitsevan ilmalämpöpumpun säätöjä. Olosuhdetiedon raja-arvojen määrittely palveluun ja niiden esittäminen käyttäjille selkeästi ja ymmärrettävästi oli tärkeää.
Rakennuksen pohjakartta, ilmansuunnan ja sään vaikutukset sekä energiankulutustiedot ovat tärkeitä tietoja sisäilman seurannan analysointiin. Myös tilan henkilömäärä olisi tärkeä tieto, jotta voidaan arvioida tilan käytön ja sisäilma-arvojen muutoksia. Uusi kojelauta oli ammattikäyttäjille paljon hyödyllisempi ja kokeilun aikana siihen voitiin integoida tarpeiden mukaan muita tärkeitä tietoja ja datalähteitä. Kiinteistöammattilaisille on seurannan ja päätöksenteon kannalta tärkeää, että tieto saataisiin samoista järjestelmistä ja sen analysoimiseen manuaalisesti menisi mahdollisimman vähän aikaa. Lisätietoa sekä sisäilma- ja energia-asiantuntijoiden yhteistyötä tarvitaan usein päätelmien tekemiseksi.
Käyttäjien palautteen (44 vastausta) mukaan sisäilman laatu koettiin hyväksi (18) tai ok (26) eikä yhtään huonon ilmanlaadun palautetta saatu. Opettajilta kerättiin kokeilun päätteeksi palautetta. Liikennevalojen seuraaminen sai parhaimman arvosanan 4.25/5 ja palautteenanto QR-koodilla 3.75/5 mutta koulun infonäytöllä tiedot eivät olleet kovin kiinnostavia tai hyödyllisiä (2.5/5). Huomionarvoista on, että infonäytölle on tärkeää laittaa mittausdatan lisäksi muutakin, ymmärrettävää ja käyttäjiä kiinnostavaa tietoa.
”Mielenkiintoisinta oli liikennevalon seuraaminen. Myös oppilaille teki hyvää nähdä, että jos olimme koko porukka (27 oppilasta) luokassa, niin liikennevalo meni joka kerta keltaiselle oppitunnin aikana.” -Opettaja
”Infonäyttöön on tullut kiinnitettyä ihan liian vähän huomiota. Tosin luokkani on aivan toisessa päässä koulua, joten kuljemme näytön ohi ainoastaan ruokailussa käydessämme.” -Opettaja
Kumppanit
Turun kaupunki, Valonia, Eeneman Oy, palvelurakennusten käyttäjät
Lisätiedot:
Anton Katajainen, Turun tilapalvelut, anton.katajainen(a)turku.fi
Kalervo Tuomi, Turun tilapalvelut, kalervo.tuomi(a)turku.fi
Silja Ngobese, Valonia, silja.ngobese(a)valonia.fi
Avainsanat: data, energiadata, rakennusdata, sisäilma, sisäilmaolosuhteet