22.12.2020
Helsingissä havainnollistettiin koulurakennusten olosuhteita ja energiankulutusta oppilaille ja opettajille
– tavoitteena lisätä tietoisuutta ja vaikuttaa energiankulutukseen
Kaksivuotisen Energiaviisaat kaupungit -hankkeen yhtenä tavoitteena on ollut etsiä keinoja rakennusten energia- ja olosuhdedatan visualisointiin, ja sitä kautta vähentää rakennusten elinkaaren hiilijalanjälkeä. Mukana visualisoinnin pilottihankkeissa on ollut Helsingin lisäksi Espoo, Turku, Tampere ja Oulu.
Helsingin kaupunki kehitti yhteistyössä Playsign Oy:n kanssa kolmelle alakoululle niin sanotut digitaaliset kaksoset, jotka pohjautuivat koulujen rakennusmalleihin. Tietokoneen selaimessa toimivassa mallinnuksessa koulujen energia- ja olosuhdetietoja visualisoitiin opettajille ja oppilaille. Käyttäjille havainnollistettiin esimerkiksi energiankulutusta, luokkahuoneiden lämpötilaa ja CO2-pitoisuutta. Tuloksia verrattiin ajankohdan tavoitelukuihin.
“Energia- ja olosuhdetiedon visualisoinnin tavoitteena on esimerkiksi ohjata rakennuksen käyttäjiä toimimaan energiaa säästäen sekä lisätä heidän ymmärrystään rakennuksen toiminnasta”, kertoo projektiasiantuntija Emma Berg Helsingin kaupungilta.
Yhtenä isoimpana oppina oli kerätä kustannustehokkaasti yhteen paikkaan eri lähteistä saatava data, joka olisi myös mahdollisimman reaaliaikaista. Sen pohjalta visualisoitu tieto tulee olla myös sellaisessa muodossa, että se on käyttäjälähtöistä – eli ymmärrettävää ja vertailevaa. Rakennuksen sisäolosuhdetietojen arvioinnissa tulee mittareiden lisäksi kerätä aina myös käyttäjäpalautetta.
“Rakennuksia ylläpidetään rakennusten käyttäjiä ja heidän toimintaansa varten. Tiedon välittäminen ja avoimuus kaikkia koskettavissa asioissa on yhä tärkeämpää. Tavoitteena on turvalliset, terveelliset ja energiaviisaat rakennukset”, kertoo Helsingin kaupungin projektipäällikkö Timo Määttä.
Koulussa ja päiväkodeissa energiatiedon visualisoinnin ja havainnollistamisen ratkaisuja voidaan hyödyntää myös opetuksessa. Käytön tueksi laaditut oppimateriaalit kannustivat tutkimaan tietoja ja helpottivat niiden tulkintaa. Nuoria ja lapsia kiinnosti muun muassa vertailu, toiminnallisuus, pelillisyys ja vaikuttaminen. Oman luokan tiedot olivat piloteissa kaikkein kiinnostavimpia niin oppilaille kuin opettajille. Oppilaat toivoivat myös mahdollisuutta kävellä virtuaalisessa koulussa.
Kiinteistönhallinta- ja huoltonäkökulmasta tietoja voidaan hyödyntää ja yhdistellä energiatehokkaan ja optimaalisen rakennuksen käytön mahdollistamiseksi.
Olosuhdetietoa kannattaa esittää rakennusten käyttäjille ja kerätä heiltä palautetta sisäilmasta visualisoinnin avulla. Käyttäjien ohjaamisella tiedetään olevan vaikutuksia energiankulutukseen, mutta uusien ratkaisujen vaikuttavuuden arviointi tarvitsee pitempiä testijaksoja ja seurantaa. Hankkeessa tehtiin useita kokeiluja, joissa käyttäjiltä kerättiin palautetta kiinnostavuudesta ja käytettävyydestä.
Uusi opas antaa vinkkejä rakennusten energia- ja olosuhdedatan visualisointiin
Kahden vuoden pilottien kokemukset on nyt koottu oppaaksi, jossa kerrotaan hyviksi havaituista ratkaisuista sekä myös kehityskohteista liittyen datan visualisointiin.
”Oppaalla halutaan jakaa oppeja siitä, mitä datan kerääminen vaatii ja miten tietoja kannattaa esittää rakennuksen käyttäjille ja ammattikäyttäjille. Toivottavasti opas auttaa kaupunkeja ja yrityksiä kehittämään rakennusdatan visualisointia eteenpäin”, kertoo yksi oppaan kirjoittajista Silja Ngobese Varsinais-Suomen kestävän kehityksen palvelukeskus Valoniasta.
Vuoden lopussa päättyvän Energiaviisaat kaupungit -hankkeen tuloksilla tulee olemaan vaikutus tulevaisuuden älykkäiden ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittämisessä ja ilmastotavoitteiden saavuttamisessa.
Lisätietoja: Timo Määttä, projektipäällikkö, Helsingin kaupunki, timo.maatta[at]hel.fi