03.12.2019
Miten erottua Smart City –messuilla? – 9 vinkkiä
Kokeneet messukävijät tietävät, että satojen ständien, tuhansien uusia kauppakumppaneita etsivien ihmisten ja lukemattomien hymyilevien tapaamisten seassa voi olla vaikea saada omaa ääntään kuuluville. Otimme muistiinpanomme esille ja selvitimme, mitkä ovat voittavat viestintäkonseptit älykkäiden kaupunkien saralla.
Osallistuimme Barcelonassa Smart City Expo World Congress -tapahtumaan 19-21.11.2019. Barcelonan kolmipäiväinen messumammutti on yksi maailman suurimmista smart city -tapahtumista: Tänä vuonna kävijöitä oli yli 25 000 ja näytteilleasettajiakin yli 800. Sukelsimme väenpaljouteen etsimään vinkkejä siihen, miten messuilla voisi erottua ensi vuonna ja saada meidän parhaita kokemuksiamme leviämään maailmalle. Lue lisää osallistumisestamme verkkosivultamme tai Twitteristä. Halusimme kerätä oppimamme vinkit kaikkien saataville, tässä ne tulevat!
1. Herätä keskustelua isosti ja rohkeasti
Ota esille joku iso teema, ja ilmaise se näyttävästi messusosastollasi. Varmista, että herätät keskustelua. Tämän oli tehnyt hyvin esimerkiksi Thaimaan edustus, joka herätti ajattelemaan dramaattisilla tulevaisuudenkuvilla(esimerkki alla): In 100 years do you think we will live a) on earth (kuva futuristisesta kuplasta metsässä) b) in space (kuva avaruudesta). Ihmisen keskittymiskyky on rajallinen, eikä kukaan tunne kaupunkiasi tai firmaasi. Ilmaise ständillä hyvin selkeästi, ketä tahoa edustat ja ketä ständilläsi on mukana, niin ensimmäinen kysymys ei ole se, mitä täällä esitellään ja viimeinen keitä edustat.
2. Erotu visualisuudella
Käytä värejä ja kuva-aiheita, joita messuilla on vähemmän näkyvillä. Tämä onnistui hyvin monilta Euroopan mailta: Esillä oli sinivihreän kiiltävien kaupunkikuvien sijaan ihmiset ja lämpimät sävyt. Myös messuosaston materiaaleilla voi erottua: Esim. Puuta oli hyvin vähän käytetty paljaina pintoina. Isot näyttävät videot pysäyttävät kävijän helposti, mutta jos niissä ei ole kiinnostavaa sisältöä, kävijät siirtyvät nopeasti eteenpäin.
3. Räätälöi materiaalit kävijöille
Kaikilla on yhtä kiire kuin sinulla, joten valmistele eri tasoisia materiaaleja ständille: Nopeasti luettavia, joissa pääideat ja opit on sisäistettävissä silmänräpäyksessä, ja syvemmin perehdyttäviä materiaaleja. Yllätyimme, että paperisista materiaaleista ollaan kyllä yhä kiinnostuneita messuilla. Meidän osastoltamme vietiin heti silmän välttäessä mm. joitain pilottiesittelyjä ja yksi vihko, joita ei todellakaan ollut tarkoitus antaa pois.
Kaikkien materiaalien tulee myös olla englanninkielisiä! Tämä oli unohtunut mm. Shanghain edustajilta, ja Sejong Smart Cityn edustajilta. Globaalien messuvieraiden on hankalaa ymmärtää käyttöliittymää, joka on koreaksi tai kiinaksi (alla kuva). Lisäksi jos osaston asiantuntijat eivät puhu englantia, messuilla on hankalaa luoda kontakteja.
4. Markkinoi omaa tekemistäsi, kun kierrät messuilla
Ota välillä kriittinen tai haastava asia puheeksi, kun kierrät eri osastoilla. Meillä vieraillut Thaimaan edustaja esimerkiksi kyseli, miten 200 000 hengen kaupunki perustetaan, ja mistä kaupungista siihen pitäisi ottaa mallia. Tämä näkökulma herätti keskustelua. Mikäli sinulla on tulossa puheenvuoro, aina kun kierrät ständeillä, kerro siitä ja jaa vaikka siitä muistuttavia kortteja. Näin rekrytoit kuulijoita, joilla on aiheeseesi kiinnostusta ja he uskaltavat kysyä kysymyksiä. Kysymyksiä tekemällä voit myös erottua kuulijana. Ständeillä pidettävät puheenvuorot keräsivät tyypillisesti joitain kymmeniä kuulijoita, joten sopivien kuulijoiden rekrtytoinnilla on merkitystä myös kuulijamäärällisesti.
5. Käytä konkreettisia elementtejä houkuttelemaan yleisöä
Fyysiset elementit ja konkretia purevat messuyleisöön: FiWare oli mm. Rakentanut osastolleen Legoista oman Smart Cityn, jossa kulki sähköinen juna, ja se veti messukävijöitä puoleensa. Samoin Shanghailla oli käytössään suuri kaupunkimalli, jota oli kiva tutkiskella. Näiden fyysisten asioiden äärellä ihmisiä oli helppoa ja luontevaa lähestyä aiheeseen liittyen, mutta pidä huolta, että ihmisiä sitten lähestytään todella.
6. Hyödynnä sosiaalista mediaa
Viesti aktiivisesti messujen tarjonnasta sosiaalisessa mediassa, esim. Barcelonan Expossa Twitteriä eivät muut hyödyntäneet kovin aktiivisesti, joten me saimme hyvin nostetta siellä. Tämä vaatii sitä, että sinulla on viestinnän osaajia mukana. Joudut luultavasti myös perustelemaan messujen hyötyjä omassa organisaatiossasi, ja viestintä sekä viestinnän onnistumisen mittaaminen auttaa tässä.
7. Suunnittele osastosi kutsuvaksi
Osastosi tulee olla kutsuva ja siihen vaikuttaa mm. sen sisustussuunnittelu: Virolla oli hyvä edustus messuilla, mutta oli hankalaa jäädä keskustelemaan heidän kanssaan, kun osaston “sisälle” ei oikein päässyt, vaan ratkaisuja joutui selailemaan käytävällä seistessä. Liity myös mukaan isompaan kokonaisuuteen messuilla, jos mahdollista, sillä suuret osastot ovat erikoista mutta totta pieniä lähestyttävämpiä. Oman osaston tekeminen vetovoimaiseksi on myös hankalampaa kuin ison yhteisen paviljongin.
8. Suunnittele viestisi hyvin, ja varmista, että kaikki osaavat sen
Hissipuheen tai esittelyn pitää olla kaikille osastoa edustaville selvillä, ja kaikkien täytyy osata kertoa materiaaleista ja toiminnasta riittävällä laajuudella. Oli ikävää mennä ständille, jossa vastauksena oli aina: “Hetkinen kysyn joltain muulta, kun en tiedä”.
9. Ole helposti lähestyttävä
Muista että erottuminen ei riitä, ellet ota aktiivisesti yhteyttä ihmisiin messuilla. Esim. Thaimaa oli oiva esimerkki innokkuudesta ja aktiivisuudesta – ständillä ei selailla puhelimia vaan ollaan messuvieraita varten. Moni organisaatio heitti roppakaupalla rahaa hukkaan, kun ison ständin usea “esittelijä” tuijotti puhelintaan minuuttikaupalla.
Seuraa Energiaviisaita Twitterissä!
Kirjoittaja: Emma Berg, Helsingin kaupunki
Avainsanat: Barcelona, messut, smart city, viestintä