11.10.2019
Energiaviisauteen innostavaa Punnu Gamesin mobiilipeliä testattiin Turussa
Visualisoinnin ja pelillistämisen teemoihin paneuduttiin toukokuussa Turussa järjestetyssä Energy Hackathonissa, jossa erilaiset tiimit kehittelivät energiateemaan liittyviä konsepteja. Hackathonin voittajaksi selviytynyt pelistudio Punnu Games on kesän ja syksyn aikana jatkokehittänyt voitokasta Fantastic energy -mobiilipeliään. Hackathonin voittajana pelistudio on saanut pelikehitykseen sparrausta myös energia-alan asiantuntijoilta, kuten Turku Energian tuotepäällikkö Mika Karbinilta, joka on avustanut pelitiimiä energiadatan hyödyntämisessä:
”Meillä kerätään paljon rakennusten kulutus- ja energiadataa. Datan hyödyntämisessä on valtavasti mahdollisuuksia ja olemme miettineet Punnu Gamesin kanssa, miten Turku Energian dataa voisi hyödyntää pelissä. GDPR aiheuttaa datan avaamiseen haasteita, mutta mikäli dataa voisi avata, loisi se mahdollisuuksia uusille energiatehokkuuden innovaatioille ja energian visualisoinnin kehittämiselle”, kommentoi Karbin.
Fantastinen energiapeli kiinnosti alakoululaisia
Energiansäästöviikon kunniaksi Paattisten koulun 5. luokkien oppilaat Turussa pääsivät testaamaan Fantastinen energia -pelin ensimmäistä demoversiota. Testisession tavoitteena oli tuottaa pelitiimille arvokasta käyttäjätietoa sovelluksen käytettävyyteen liittyen sekä kerätä idearikkailta viidesluokkalaisilta eväitä jatkokehitykseen. Testiryhmänä toimiminen oli koululaisille varsin mieluisa kunniatehtävä ja arviointilomakkeiden täyttöön paneuduttiin pelihetken jälkeen asiaan kuuluvalla hartaudella.
Punnu Games edistää kestävää kehitystä ja tasa-arvoa pelien kautta
Punnu Gamesin Susanna Ilmanen kokee Energy Hackathonin olleen kuin heille räätälöity kilpailu, sillä yrityksen ydinarvoja ovat kestävä kehitys ja tasa-arvo.
”Energiatehokkuuden edistämiseen tähtäävän pelin innovoiminen osui juuri siihen, mitä me kaiken kaikkiaan Punnu Gamesissa teemme. Meille on tärkeää, että kaikilla peleillämme pyritään aikaansaamaan positiivista vaikutusta”, kertoo Ilmanen kollegansa Eeva Vuorisen kanssa.
Parhaillaan tekeillä oleva Fantastinen energia -peli tulee näillä näkymin näkemään päivänvalon alkukesästä 2020. Pelin kohderyhmänä ovat ennen kaikkea teini-ikäiset, nuoret aikuiset ja perheet. Tavoitteena on muun muassa lisätyn todellisuuden elementtejä hyödyntämällä tehdä energiateemasta sovelluksen käyttäjälle hauskaa, mutta peliin kytkeytyy hauskuuden ohella olennaisesti myös datan hyödyntäminen ja sen kautta oman energiankulutuksen kriittinen tarkastelu. Energiaviisaat kaupungit -hanke sekä Energy Hackathonin sparrausryhmä kulkevat Punnu Gamesin rinnalla koko pelinkehitysprosessin ajan. Tutustu peliin tarkemmin Punnu Gamesin sivuilla.
Valonia haastatteli Punnu Gamesia Paattisten koulun testisession yhteydessä
Teksti, kuva ja video: Anna Sampo / Valonia