15.07.2020
Visualisointi tekee energiadatasta ymmärrettävämpää ja kiinnostavampaa
Julkisten rakennusten datan visualisointikokeilussa opittiin millaiset tavat toimivat energiatiedon visualisoinnissa. Datan visualisointi numeeristen tietojen esittämisen ohella tekee datasta ymmärrettävämpää ja kiinnostavampaa.
Energiaviisaat kaupungit -hankkeessa on paneuduttu paljon siihen, millä tavalla dataa voidaan hyödyntää ja visualisoida niin, että se on erilaisille käyttäjille ymmärrettävää ja auttaa tekemään energiaviisaita valintoja. Punnu Gamesin kanssa toteutetussa kokeilussa saatiin mielenkiintoisia tuloksia Turun kaupungin julkisten rakennusten datan esittämisestä pelillisyyttä ja visualisointia hyödyntäen.
Punnu Games voitti toukokuussa 2019 järjestetyn Energy Hackathonin, jonka voittoisan idean pohjalta syntyi Fantastic Energy -mobiilipeli, jonka kehittäminen on loppusuoralla. Visuaaliset elementit, joita nyt testattiin, tulevat ainakin jossain muodossa olemaan läsnä Fantastic Energy pelissä.
Kokeilua varten luotiin sovellus, jonka kautta testaajat pystyivät tarkastelemaan noin 30 erilaisen turkulaisen palvelurakennuksen dataa. Kokeilussa testattiin erilaisia tapoja visualisoida energiaan liittyvää dataa. Esimerkiksi veden kulutuksen määrää havainnollistettiin vesiputouksen avulla, tuulimyllyn pyörimisnopeus kasvoi ja hidastui kun energiankulutuksen mukaan tai energiapartikkeleiden määrä kasvoi kulutuksen mukana. Kokeilussa hyödynnettiin AR-teknologiaa visualisointeihin.
Kokeilun yhtenä oppina selvisi, että rakennusten datan hyödyntäminen on haastavaa ilman valmiita ja helppokäyttöisiä rajapintoja. Yritys sai Turun palvelurakennusten energiankulutukseen liittyvää dataa käyttöön Energy Hackathonin yhteistyökumppanilta Turku Energialta. Saatavilla oleva datamuoto osoittautui kuitenkin kokeilussa haastavaksi. Jotta yritykset pystyisivät rakentaman ratkaisujaan kaupunkien rakennusdatan päälle, tulisi datan olla helposti hyödynnettävissä valmiiden rajapintojen kautta.
Visualisoinneista kerättiin palautetta testiryhmältä, johon kuka tahansa sai ilmoittautua. Testiryhmän palaute oli yksimielistä; grafiikat olivat todella hienoja, mutta eivät yksinään kerro tarpeeksi. Visualisoinnin lisäksi esimerkiksi sähkönkulutuksen absoluuttinen määrä on tärkeä tieto ja se tulisi olla näkyvillä. Energiantiedon visualisointi siis parhaimmillaan helpottaa numeeristen arvojen tulkitsemista, jotka eivät kuitenkaan yksinään kerro tavalliselle kuluttajalle mitään. Pelaajat pitivät hieman abstraktimmista visualisointitavoista kuten erilaisista partikkeleista, mutta ymmärsivät kuitenkin helpommin visualisointeja, joita voi verrata oikeisiin esineisiin ja asioihin kuten vesiputouksia ja tuulimyllyjä.
”Yksi todella positiivinen tulos, joka varsinkin fyysisissä testauksissa ilmeni, oli se, että testaajat alkoivat ihmetellä joidenkin rakennusten kulutuksen määrää ja alkoivat myös tutkimaan asiaa itsenäisesti. Juuri tätä tavoitellaan, että ihmiset alkavat puhumaan energiatehokkuudesta enemmän ja sen tietoisuus nousee. ” Eeva Vuorinen Punnu Gamesiltä kertoo.
Kokeilun tuloksena Turun kaupunki sai ideoita, miten rakennusten dataa voisi visualisoida kiinnostavasti ja Punnu Games palautetta Fantastic Energy -pelin toteutukseen
Myöhemmin julkaistavan Fantastic Energy -pelin kohderyhmänä ovat ennen kaikkea teini-ikäiset, nuoret aikuiset ja perheet. Tavoitteena on muun muassa lisätyn todellisuuden elementtejä hyödyntämällä tehdä energiateemasta sovelluksen käyttäjälle hauskaa, mutta peliin kytkeytyy hauskuuden ohella olennaisesti myös datan hyödyntäminen ja sen kautta energiankulutuksen kriittinen tarkastelu.
Lisätietoja:
Maija Rusanen, Turun kaupunki, maija.rusanen(at)turku.fi