Tervetuloa Energy Hackathoniin Turkuun!

Turussa järjestettiin 17.–18.5. energian visualisointiin ja pelillistämiseen keskittynyt hackathon. Hackathonin voitti Punnu Games -yritystiimi lisättyä todellisuutta, vastuullista energiankulutusta ja joukkoistettua kaupunkisuunnittelua yhdistelevällä ideallaan.

Energiankulutuksen vähentämisellä niin kodeissa, kouluissa ja töissä on suuri merkitys päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi. Energiankulutuksen pienentämiseksi on hyvä tehdä energiateemasta sekä omista vaikutusmahdollisuuksista kiinnostavaa ja osallistavaa jo lapsille ja nuorille.

Energy Hackathonissa etsittiin uusia ratkaisuja siihen, miten energiaa ja energiankulutusta voisi tehdä näkyvämmäksi ja sen säästäminen mielenkiintoiseksi mahdollisimman konkreettisilla ja hauskoillakin tavoilla. Millaisten uusien digitaalisten sovellusten ja pelien avulla energiateemasta voisi oppia enemmän sekä rakennuksissa että niiden ulkopuolella? Kohderyhmänä ratkaisuissa tuli olla kuluttajat ja loppukäyttäjät, erityisesti lapset ja nuoret.

Energy Hackathoniin osallistui 40 kilpailijaa 12 tiimissä. Mukana oli yritystiimejä, opiskelijoita sekä yksi lukiolaisista koostunut tiimi.

Tapahtumassa tiimit saivat tukea ja sparrausta ideoiden kehittelyyn laajalta joukolta asiantuntijoita. Mukana sparraamassa 6Aika Energiaviisaat kaupungit-hankkeen edustajat ja 6Aika Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt hankkeen edustajat,  Educraftor, Tieto Finland Oy, ISS Oy, Fortum Oyj ja Turku Energia.

Tiimit yhdistivät ehdotuksissaan kekseliäästi digitaalisia ratkaisuja energiateemaan. Tapahtumassa kuultiin monia hyviä ehdotuksia, kuinka energiaa voisi visualisoida ja pelillistää ja energiadataa hyödyntää niin että tietoisuus omista vaikutusmahdollisuuksista lisääntyy.

Hackathonin voittajaksi valittiin Punnu Games, jonka ideassa yhdistyi lisätyn todellisuuden käyttäminen kaupunkitilassa hyödyntäen joukkoälyä ja yhteisöjen aktivointia erilaisten innovaatiohaasteiden ratkaisemiseksi.

Hackathonin voittaja sai palkinnoksi Smart and Wise Turku -kärkihankkeen lahjoittamat 4000 euroa sekä Turku Energian, Fortumin ja Tiedon järjestämää yrityssparrausta. Neljä joukkuetta Vainary, Datanikkarit, PowerPuff devs sekä Jankon energia saivat kunniamaininnan ja heille jaettiin pino Lenovon kannettavia tietokoneita. Voittajajoukkue pääsee kehittämään ideaansa eteenpäin yhdessä tapahtuman järjestäneiden Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt ja Energiaviisaat kaupungit -hankkeiden kanssa. Voittajatiimi pääsee myös esittelemään ratkaisuaan 6Aika-ständille SHIFT-yritysfestivaaleille.

Energiadatan visualisoinnissa ja hyödyntämisessä on valtava potentiaali. Digitaalisten ratkaisujen ja visualisoinnin yhdistäminen energiadataan sekä energiateemaan uusin tavoin voi avata kiinnostavia liiketoimintamahdollisuuksia yrityksille.

Energy Hackathon_17.-18.5.2019 _ohjelma

Energy Hackathon_säännöt _updated 16.5.2019

Hackathonin Keynote puhujana:

Ilkka Halava (tulevaisuustutkija, yritysvalmentaja ja Prime Frontier Oy:n ja Future Works Oy:n toimitusjohtaja)

Ilkka Halava on suomalaisen puhujataivaan kestotähti sekä yksi maan käytetyimmistä neuvonantajista. Hackathonissa Halava alustaa osallistujia aiheesta Energia hajautettujen järjestelmien kaudella.

Ilmoittautuminen ja Hackathon SLACK

Ilmoittautuminen Hackathon-tapahtumaan tapahtuu tiimeinä Lyytissä. ! ILMOITTAUTUMINEN TAPAHTUMAAN ON SULJETTU.  Tiimien suositeltava koko on noin. 5 henkilöä, mutta tiimit päättävät tästä sekä jäsenistään itse. Ratkaisujen kehittämisessä monialainen osaaminen on tarpeen ja tiimien suositellaan koostuvan jäsenistä joilla on osaamista esimerkiksi koodauksesta, pelillistämisestä, visualisoinnista, energiasta sekä oppimisesta.

Tiimien käyttöön on luotu Hackathon SLACK! Slack on erittäin suosittu pikaviestintä- ja yhteistyöalusta, jota voit käyttää selaimessa, tietokoneelle tai mobiililaitteilla. Slackissä voit:

  • Esittää kysymyksiä järjestäjille sekä kuulla ajankohtaisista
  • Luoda omia kanavia tiimien työskentelyyn
  • Keskustella
  • Sekä löytää Hackathon ”Tinderissä” lisää jäseniä tiimiin ja jättää oman esittelyn
  • Saada mentorointia asiantuntijoilta

Liity SLACK:iin tästä. Ota mahdollisissa ongelmissa yhteys Aleksiin aleksi.heinonen(at)turkuamk.fi.

 

Lisätietoja tapahtumasta:

Maija Rusanen, maija.rusanen(at)turku.fi

Aleksi Heinonen, aleksi.heinonen(at)turkuamk.fi

Kilpailuhaaste

Energy Hackathonin teemana onKaupunki ja rakennukset energia-aiheisena oppimisympäristönä 

Energy Hackathonissa etsitään uusia ratkaisuja siihen, miten energiaa ja energiankulutusta voisi tehdä näkyvämmäksi ja sen säästäminen mielenkiintoiseksi mahdollisimman konkreettisilla ja hauskoillakin tavoilla. Millaisten uusien digitaalisten sovellusten ja pelien avulla energiateemasta voisi oppia enemmän sekä rakennuksissa että niiden ulkopuolella?

Kohderyhmänä ratkaisuissa tulisi olla kuluttajat ja loppukäyttäjät, erityisesti lapset ja nuoret.

Kilpailutöissä toivotaan hyödynnettävän monipuolisesti esimerkiksi rakennusten energia- ja kulutusdataa (toimitetaan kilpailijoiden käyttöön) tai muuta avointa dataa sekä esimerkiksi lisätyn todellisuuden elementtejä, joiden avulla teemaa voidaan konkreettisesti havainnollistaa. Ratkaisun laajuus, hyödynnettävät aineistot ja kilpailutyön tarkempi fokus on kuitenkin tiimien päätettävissä.

Esimerkkikysymyksiä ideoinnin tueksi:

  • Miten lisättyä todellisuutta voisi hyödyntää sähkön- tai vedenkulutuksen, valaistuksen tai lämmityksen energiankulutuksen ja -säästön havainnollistamiseen?
  • Miten eri energia-aiheiset AR-objektit voitaisiin liittää samalle alustalle, kehittää niiden välille jokin tarina tai hauska juoni tai pelillistää sisältö?
  • Millä tavoin rakennusten energia- ja kulutusdataa voisi hyödyntää ja energiankulutusta havainnollistaa konkreettisin esimerkein visualisoinnin ja pelillistämisen elementtien avulla?
  • Miten käyttäjän omien toimien vaikutusta kulutukseen voisi havainnollistaa kiinnostavasti ja hauskasti?

Kick-off tilaisuus

Energy Hackathon Kick-Off tilaisuus järjestettiin 6.3. Tilaisuudessa kuultiin kilpailutehtävään liittyviä alustuksia mm. energiajärjestelmistä ja kuluttajan muuttuvasta roolista sekä pelillistämisestä. Tilaisuudessa järjestettiin ideakilpailu tehtävänannolla ” Miten energiadataa voisi hyödyntää, havainnollistaa ja visualisoida?  Kilpailun voitti ehdotus Energian käsikirja, josta ideoitiin energiaiheista digitaalista tietopakettia kuluttajille. Voittajajoukkue palkittiin Lenovon virtuaalilaseilla.

Kick-Offin alustukset:

David-Oliva-Oppimisen-pelillistämien-case-VirPa

Energiamurros_Risto-Larmio-Fortum

Energy-Hackathon-Kick-off_6.3.2019_ohjelma

Hackathon-Kick-off-alustus-ja-ideakilpailu

Tervetuloa-Energy-Hackathoniin-alustus-ja-tehtävänanto

Tunnelmia Kick-Off tilaisuudesta

Kilpailun järjestävät  yhteistyössä 6Aika-hankkeet Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt ja Energiaviisaat kaupungit yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa. Yhteistyökumppaneina tapahtumassa ovat Lenovo, Tieto Finland Oy, Fortum Oyj, Turku Energia ja ISS Oy. Tapahtuman fasilitoi Educraftor. Tapahtuma tukee Turku Smart & Wise kärkihankkeen toteuttamista. 

 

 

 

 

 

 

#EUGreenWeek kumppanitapahtuma